Оподаткування ТОВ в Україні

Найповніший гайд для підприємців про оподаткування ТОВ, простими словами.
Далі буде багато корисної інформації та посилань. Якщо не розберетеся самі – не мучте себе, це дійсно іноді важко. Делегуйте цю задачу експерту. Бухгалтер швидко підбере для вас правильну систему оподаткування, а за потреби ще й забезпечить повний бухгалтерський супровід.
Які системи оподаткування доступні для ТОВ в Україні
В Україні діє 2 системи оподаткування: загальна та спрощена. Обидві доступні для ТОВ. Вони різняться видами та ставками податків, обмеженнями, особливостями звітності тощо. Є ще особливі умови для резидентів Дія Сіті та технопарків, але це окрема історія в яку вам точно не треба йти самостійно без кваліфікованого бухгалтера та юриста.
Загальна система оподаткування
- оподатковується не весь дохід, а лише чистий прибуток. Тобто дохід мінус витрати. Залишок оподатковується;
- немає обмежень за видами діяльності. Ви можете обрати цю систему незалежно від ваших КВЕДів (видів економічної діяльності);
- немає обмежень за кількістю працівників.
Податок на прибуток
Базова ставка податку на прибуток на загальній системі становить 18%
* Крім того, можуть бути ставки: 0, 3, 9, 10 або 30%. Це залежить від виду діяльності та категорії платника податків.
Оподатковується саме прибуток = дохід – витрати. На витрати ви можете віднести майже все, що потрібно для роботи підприємства, оренду, заробітну плату, оплату постачальникам та за послуги, витрати на матеріали та інше. Але врахуйте, що податок на прибуток вважається не за оплатами постачальникам, а за документами від постачальників (прибуткові накладні, акти виконаних робіт тощо). Навіть якщо ви не заплатите постачальнику, але ви матимете такий документ, це збільшить ваші витрати. Те саме стосується ваших доходів. Ви можете не отримати ще гроші на кінець звітного періоду, але якщо ви зробили відвантаження товару або виконали послугу – це ваш прибуток.
Річна декларація з податку на прибуток та фін звітність при обороті до 40 млн грн подається раз на рік, після 40 млн грн на рік, раз на квартал.
Спрощена система оподаткування для ТОВ
На цій системі ТОВ сплачує лише єдиний податок (ЄП) та інколи ПДВ. Інші податки як-то підакцизний, транспортний і т. д. – лише за потреби.
Розмір ставки ЄП залежить від обраної групи єдиного податку. Всього існують 4 групи ЄП.
Проте для компанії у формі ТОВ доступні лише третя та четверта групи. Першу та другу ТОВ обрати не може. Але з четвертою групою також є нюанс: її може обрати лише підприємство, що займається сільськогосподарською діяльністю, тому тут ми розглядаємо найчастіший випадок ТОВ на спрощеній системі оподаткування, на єдиному податку 3 групи.
Єдиний податок
Отже, основним варіантом для ТОВ залишається третя група єдиного податку.
Ставки єдиного податку на третій групі єдиного податку:
3% якщо з ПДВ, 5% якщо без ПДВ
+ 1% військового податку від доходу
* податок розраховується від усього доходу (обороту), звітний період – календарний квартал, тобто податок сплачується щокварталу.
Зверніть увагу, що платники єдиного податку мають обмеження.
Ваш річний дохід не повинен перевищувати 9 336 000 грн
* 1167 мінімальних зарплат, встановлених на 1 січня поточного року.
у цифрах:
9 336 000 грн (222 285 USD) максимальний оборот на рік
560 160 грн (13 340 USD) єдиний податок 5% + 1% військовий податок з максимального обороту за рік* розрахована за курсом 42.
Що буде, якщо ви отримаєте дохід понад цю суму?
Вам доведеться обов’язково перейти на загальну систему оподаткування та зареєструватися платником ПДВ. Також Ви заплатите в подвійному розмірі єдиний податок 10 або 6% податку на різницю, яка перевищила річний ліміт. Ви зможете стати єдинником лише через 12 місяців, після цього порушення.
ТОВ не можна зареєструвати на спрощеній системі оподаткування, якщо ваші види діяльності входять до цього переліку: азартні ігри; обмін валют; виготовлення, продаж, експорт, імпорт підакцизної продукції; видобуток, виготовлення та продаж дорогоцінних матеріалів; видобуток та продаж корисних копалин; виконання ролі фінансових посередників; допомога в управлінні іншими підприємствами чи організаціями; послуги пошти (крім кур’єрської) та зв’язку (крім діяльності, що підлягає ліцензуванню); продаж предметів мистецтва, антикваріату, організація аукціонів; організація гастролей.
Звітність з єдиного податку подається поквартально. Останній термін звітності – 40 днів після закінчення кварталу.
Податок на додану вартість (ПДВ)
Платником податку на додану вартість потрібно реєструватися окремо. Це рішення є добровільним, але залежить від обороту. Воно залежить від того, чи вигідно вам бути платником ПДВ.
Орієнтуйтеся на те, з ким ви працюватимете. Якщо ваші постачальники та покупці зареєстровані платниками ПДВ, то вам також потрібно буде отримати такий статус, інакше з вами буде дорого і незручно. працювати для тих, хто платить ПДВ. Якщо серед них немає ПДВ-сників, то і вам не потрібно реєструватися доки ви не досягнете лімітів за доходом/оборотом, про це нижче.
Ставка ПДВ для ТОВ на загальній або спрощеній системі оподаткування 20%
* також можуть бути ставки ПДВ: 0, 7% та 14% залежать від товарів та видів діяльності.
Якщо серед покупців і постачальників одночасно є платники та неплатники, то завдання стає складнішим. Необхідно зробити розрахунок прогнозованих оборотів та сум ПДВ. Зверніться до бухгалтера.
ПДВ на загальній системі
На загальній системі після 1 млн грнреєстрація платником ПДВ обов’язкова, якщо за останні 12 календарних місяців загальна сума від продажу продукції або надання послуг становить 1 млн грн і більше за вирахуванням суми ПДВ (ст. 181 Податкового кодексу України.)
І з цього виключення також є виняток Якщо ви надаватимете послуги виключно нерезидентам України, перерахованим у 186.3 п. 186 ПКУ реєструватися платником ПДВ не потрібно, навіть коли обсяг доходу перевищує 1 млн. Адже такі послуги не є об’єктом ПДВ.
ПДВ на спрощеній системі
Для платників на спрощеній системі оподаткування реєстрація платником ПДВ також добровільна. Головне, не перевищувати ліміт річного доходу для спрощеної системи.
Звітність
Податкова декларація з ПДВ подається щомісяця до 20 числа наступного місяця. Але якщо подати заяву про вибір квартального звіту, то можна подавати звіт із ПДВ поквартально.
Перед тим, як реєструватися платником ПДВ, вибір слід починати саме з з’ясування, чи вигідно фірмі ставати платником ПДВ. Для відповіді на це питання слід визначитися: чи є наші основні покупці та постачальники товарів/послуг платниками ПДВ? Якщо компанія закуповуватиме товар у платників ПДВ (або імпортуватиме) і одночасно продаватиме платникам ПДВ, то бути платником ПДВ обов’язково. Якщо покупці, і постачальники – неплатники ПДВ, то компанії бути платником ПДВ невигідно. Якщо серед покупців та постачальників є і платники, і неплатники, то завдання стає дещо складнішим і потрібно зробити розрахунок прогнозованих оборотів та сум ПДВ.
Також слід звернути увагу на той факт, що якщо ви надаватимете виключно послуги, перераховані в пп.186. 186. платникам ПДВ не потрібно, навіть якщо обсяг доходу перевищить 1 млн. адже такі послуги не є об’єктом ПДВ.
А згідно п. 180.2 ПКУ особою, відповідальною за нарахування та сплату ПДВ до бюджету у разі постачання послуг нерезидентами, у тому числі їх постійними представництвами, які не зареєстровані як платники ПДВ.
Заробітна плата — податки
Якщо ваше підприємство має офіційно оформлених працівників, кожному з них потрібно буде 2 рази на місяць платити заробітну плату, і за кожного з них доведеться ще й сплатити податки.
- Податок на доходи громадян (ПДФО) – 18%
- Єдиний соціальний внесок (ЄСВ) – 22%
- Військовий збір (ВЗ) – 5%
Скільки це в грошах?
Для розрахунку беремо мінімальну зарплату встановлений на 01.01.2025 – 8000 грн.
Актуальний розмір мінімальної заробітної плати можна перевірити тут.
* ми не рекомендуємо платити менше мінімальної ЗП, це привертає увагу податкових органів і стане приводом для перевірки.
Витрати на зарплату з розрахунку на 1 працівника на мінімалці
1440 грн ПДФО 18% (із заробітної плати працівника)
400 грн ВЗ 5% (із заробітної плати працівника)
1760 грн ЄСВ 22% (згори до заробітної плати сплачує роботодавець)
6160 грн працівник отримує «На руки»
з 01.01.2025 р об’єднана звітність із заробітної плати подається щомісяця протягом 20 днів після закінчення місяця.
зверніть увагу: всі перераховані вище податки для ТОВ – базові. До них можуть додаватися інші. Наприклад, податку нерухомість, податку землю, транспортний чи акцизний сбор. Ці податки залежать від діяльності та специфіки ТОВ. Чим складніше та більше різних видів діяльності, тим більше виникає різних податків.
Якщо складно, делегуйте вашу бухгалтерію професіоналам
Наші досвідчені бухгалтери проаналізують ваш бізнес, врахують усі нюанси та забезпечать повний порядок у ваших звітах та податках.
Звітність
Основні податки та звітність ТОВ:
Податок на прибуток – звіт подається у фінансовій звітності ТОВ у період 60 днів після звітного року.
- ПДВ – подавати звіт слід щомісяця до 20 числа наступного місяця (Податкова декларація з ПДВ), якщо подати заяву про вибір квартального звіту – то можна подавати звіт з ПДВ поквартально.
- Звіт з ПДФО, ВЗ та ЄСВ (Об’єднана звітність) надається загальна за період місяць протягом 20 днів після закінчення місяця.
- Єдиний податок – звітність поквартально 40 днів після закінчення кварталу – останній термін подання.
- Єдиний податок – сплачується протягом 10 днів, наступних за останнім днем подання декларації (або протягом 50 днів, наступних за звітним кварталом)
- Фінансова звітність— для тих, хто звітує за рік, термін подання не пізніше 28 лютого наступного за звітним роком, для тих, хто звітує щоквартально – не пізніше 10 числа місяця, наступного за звітним кварталом.
Якщо дохід до 40 млн. грн. за рік подаємо декларацію на прибуток та фінзвіт щорічно, якщо дохід 40 млн.грн. і більше 1 раз на квартал.
Рочу декларацію з податку на прибуток та фін звітність подають усі платники протягом 60 календарних днів після нового року.
Квартальна декларація з податку на прибуток+фінансові звіт подається протягом 40 днів після закінчення кожного кварталу.
Оплата податку на прибуток здійснюється протягом 10 днів після закінчення терміну подання Декларації на прибуток.
Для подання звітності, бухгалтерії та документообігу вам ще вам знадобиться
- Електронний кабінет платника податків — кабінет державної податкової служби України
- Ключ ЕЦП (КЕП):
- можливо знадобитися
Як вивести доходи з ТОВ
Дохід ТОВ належить підприємству. Чи не директору і не засновнику. І саме ТОВ може розпоряджатися цими активами: купувати нерухомість, автомобілі, техніку тощо. Засновник володіє цими доходами опосередковано через ТОВ. І теоретично не може їх використовувати для потреб.
Але що робити, якщо вам потрібно вивести кошти та витратити на свій розсуд? Є два шляхи.
1. Дивіденди засновнику
Виводити кошти як дивіденди фізичній особі засновнику. Однак вам доведеться сплатити податки у розмірі від 10 до 14% від цієї суми, а саме:
- ТОВ на загальній системі 5% як податок на доходи фізосіб (ПДФО) + 5% військовий збір.
- ТОВ єдинники на спрощеній системі заплатять при виплаті дивідендів засновнику заплатять 9% ПДФО та 5% військового.
(п. 167.2, 167.5.4 ПКУ)
Якщо ж дивіденди виводить іноземець на закордонний рахунок, податки сплачуються у країні його податкового резидентства. Але платити доведеться у будь-якому разі. Податкова обов’язково помітить таку операцію. А ще перед виплатою дивідендів доведеться сплатити всі податки, які має сплатити ТОВ, і вони будуть вищими ніж для резидента.
2. ФОП
Виводити дохід на ФОП. Відразу попередимо: це неправильний метод та порушення. Так чинити не можна. Але ми розповімо, як працює багато підприємств в Україні.
Дохід виводять через оплату на ФОП за послуги та підкріплюють це пакетом документів.
Для підприємства це витрати, які зменшують суму податків на прибуток на загальній системі. Для ФОП це дохід, за яким сплачується 5% + 1% військового податку на 3-й групі та ще менше на 2-й. Цей спосіб економить як мінімум різницю в податках між 10% та 6%.
Але варто знати, що податкові органи чудово розуміють цю «схему». Її розцінюють як ухилення від сплати податків та ПДФО, або ж як трудові відносини. Якщо зловживати цим способом та використовувати його необережно, можна отримати донарахування ПДФО, податку на прибуток та штрафи. Не робіть цього без бухгалтера.
Чому вибирають ТОВ
Товариство з обмеженою відповідальністю або ТОВ – це найпоширеніша форма юридичних осіб (компаній) в Україні.
Компанія у формі ТОВ є самостійним суб’єктом, “уявною особистістю”. Це означає, що власники та учасники ТОВ не несуть відповідальності за зобов’язаннями компанії. Підприємство відповідає самостійно тим майном, яке внесено до статутного капіталу. ТОВ може володіти рухомим та нерухомим майном.
Чому вибирають ТОВ:
- ця форма доступна як власникам, які є громадянами України, так і іноземцям;
- ТОВ можуть володіти українськими або іноземними компаніями;
- інвестори, іноземні клієнти, тендери, кредитори та «великі» партнери охоче співпрацюють саме з ТОВ;
- кількість учасників та їх склад необмежена;
- мінімальний розмір статутного капіталу не встановлено;
- відповідальність на ТОВ, а не на фізособі.
Все гнучко і на вашу думку.
Статутний капітал не оподатковується
Слід знати: до статутного капіталу можна внести перші (і не лише перші) кошти на витрати ТОВ, поповнити можна навіть з-за кордону. Ця сума не буде вважатися прибутком і не оподатковуватиметься, якщо компанії знадобиться щось купити або за щось заплатити, а грошей немає, то поповнення статутного капіталу це саме той робочий інструмент, який вам потрібно.
Якщо ж внести ці кошти якось інакше (не як внесок у статутний фонд), то майже гарантована така сума поповнення вважатиметься доходом та оподатковуватиметься.
Статутний капітал – це загальна сума внеску всіх учасників товариства. Саме цю суму стягуватимуть кредитори, якщо підприємство «влізе у борги». У той же час, учасники взагалі не ризикують власними коштами чи майном. Статутний капітал можна використовувати на потреби підприємства, заробітну плату, послуги, техніку чи матеріали.
Чи можна внести до статутного капіталу 100 грн та заспокоїтися? Так, можна.
Занижений розмір статутного капіталу може позначитися на репутації підприємства. Контрагенти, а тим більше інвестори чи тендери, можуть неохоче співпрацювати з малими підприємствами. Крім того, розмір частки кожного учасника ТОВ визначає його частку у прибутку компанії. А також може впливати на права та обов’язки згідно зі статутом.
На що потрібно звернути увагу?
Як правильно вибрати систему оподаткування ТОВ? Для цього визначте:
- Які у вас будуть види діяльності
- Який буде оборот
- Скільки буде співробітників
- Спосіб отримання оплат від клієнтів, хто, звідки і як вам платить
- Структура доходів та витрат, хто ваші постачальники та покупці, які вони сплачують податки
- Опишіть основні фінансові та бухгалтерські бізнес-процеси постачання послуг, товарів чи виробництва
Незабаром будуть готові статті
- 5 важливих питань між реєстрацією ТОВ та запуском бізнесу
- Чого не варто робити з вашим ТОВ
- Як зробити ключ електронного цифрового підпису ЕЦП
- Як відкрити рахунок у банку