Як уникнути великих податків при будівництві котеджного містечка

Наталія Литвиненко
Автор: Наталія Литвиненко
Як уникнути великих податків при будівництві котеджного містечка

тут будуть деякі практичні поради щодо стратегії оподаткування будівництва котеджів

Далі буде багато важливої інформації та практичних посилань. Якщо самостійно розібратись у всіх податкових нюансах будівництва котеджного містечка буде складно — не витрачайте час даремно. Делегуйте це фахівцю. Досвідчений бухгалтер допоможе обрати оптимальну систему оподаткування для вашого проєкту, а за потреби — організує повний бухгалтерський супровід будівництва.

Переходьте відразу до того що вас цікавить:

Раніше котеджні містечка будували від фізичної особи-забудовника, не реєструючи свою підприємницьку діяльність і сплачуючи при цьому досить низькі податки. 

Але зараз, за діючим податковим законодавством, якщо фізична особа буде продавати будинки, якими вона володіє менше ніж 3 роки (адже очевидно, що одразу після завершення будівництва обʼєкт будуть продавати, а не тримати в себе), то оподаткування буде неймовірно високим: 10 % з першого обʼєкта і 23% з другого та наступних обʼєктів за рік. І це ще без витрат на нотаріальне посвідчення угоди і без витрат покупця (ПФУ 1%). 

Тому при організації будівництва котеджів потрібно продумати схему оптимізації податків. Немає єдино вірної схеми, яка підійде будь – якому забудовнику. Тому що вибір схеми оподаткування будівництва буде залежати від багатьох факторів: кому належить земля під будівництво, які обʼєми проєкту, яка кінцева ціль для отриманого доходу (іноді увесь дохід потрібно виплатити фіз.особі, а іноді частину доходу потрібно вкласти в проєкт). Ідея статті полягає в аналізі варіантів оптимізації податкового навантаження. Важливо, щоб кожен забудовник звертався до професійних податкових консультантів для забезпечення дотримання законодавства і уникнення порушень. Якщо ви бажаєте прокоментувати статтю, або щось додати, внизу статті буде посилання на наше відео на цю тему, можете залишити коментар під відео.

Які варіанти оптимізації оподаткування існують в сфері будівництва котеджів?

Розповім вам аж про 4 варіанти, щоб ви могли орієнтуватися під різні ситуації.

Варіант 1 – Продаж пустої земельної ділянки 

Цей варіант нерідко використовується, але це насправді не спосіб оптимізації оподаткування. Це спосіб приховати реальну угоду із продажу будинку.

Виглядає це так: у власності фізособи є земельна ділянка, на якій будується приватний будинок. На фінальній стадії будівництва з покупцем підписують договір купівлі – продажу землі (при цьому продається начеб-то пуста ділянка, без будь-яких обʼєктів). Звісно, по цьому договору покупець сплачує лише вартість земельної ділянки (яка є зазвичай невисокою). Основну частину коштів покупець сплачує без договору (а отже, без оподаткування).

Коли покупець стає власником землі, від його імені подаються документи про початок будівельних робіт і вже новий власник начеб-то швидко будує обʼєкт і одразу реєструє право власності на своє імʼя. 

Податкове навантаження при продажу землі: від 0% до 23% в залежності від кількості продажів за рік, строку володіння ділянками і наявності документально підтверджених витрат на купівлю ділянки.

Податкове навантаження при продажу будинку: немає. Адже немає продажу будинку.

Плюси і мінуси цієї схеми

Плюси:

  • офіційно проводиться лише угода з купівлі-продажу “пустої” землі, тому податки сплачуються з досить невеликої суми. Простий приклад: ділянка для будівництва під Києвом – 450 тис грн., та ж сама ділянка з готовим будинком – від 3 млн.грн. Навіть якщо для розрахунку взяти найвищий рівень оподаткування в 23%, то податки за продаж “пустої” землі складатимуть 103 500 грн., а податки за продаж землі з готовим будинком – 690 000 грн.

Мінуси:

  • це пряме порушення закону
  • покупці, звісно, не бажають погоджуватися на такий варіант, адже юридично вони купують лише земельну ділянку (а фактично – платять кошти ще й за готовий будинок, який на паперах ще не існує)

Висновки: це не спосіб законно оптимізувати податки, це ризикована і репутаційно невигідна схема, особливо якщо ви будуєте великий бізнес.

Які варіанти оптимізації оподаткування існують в сфері будівництва котеджів

Варіант 2 – Створення ТОВ на спрощеній системі оподаткування і продаж готового котеджу від ТОВ

В цьому випадку забудовником буде ТОВ. На практиці майже завжди земельні ділянки, на яких планується будівництво приватного будинку, належать фізичним особам. Ці фізичні особи можуть зкооперуватися, створити ТОВ і внести земельні ділянки до статутного капіталу. Далі ТОВ будує котеджі і по звичайному договору купівлі- продажу нерухомості продає готові обʼєкти кінцевим покупцям.

Податкове навантаження при діяльності ТОВ: 5% від доходу ТОВ (Єдиний податок, третя група, без ПДВ) + 1% військового збору.

Податкове навантаження при виведенні коштів з ТОВ

  • або 9% при виплаті дивідендів + 5 % військовий збір (п. 167.5.4. ПКУ)
  • або 0% при повному виході засновника з ТОВ, якщо вартість нерухомості при її внесенні до статутного капіталу ТОВ буде дорівнювати вартості частки при виході учасника з ТОВ. Тобто, якщо земельні ділянки належать різним фізичним особам, то їх можна вносити в статутний капітал ТОВ, а після реалізації кожного проєкту фіз.особа засновник, яка внесла відповідну землю, може вийти з ТОВ, забравши свою часту вже у вигляді грошей. Якщо вартість землі при внесені в ТОВ (доречі, вона визначається на розсуд засновника, експерта оцінка не є обовʼязковою) і вартість частки при виході з ТОВ будуть однакові, то оподаткування не буде взагалі, адже фізична особа просто забирає ту ж суму, яку вона раніше внесла в ТОВ, вона не має жодного доходу;
  • або оплата за послуги на ФОПи (2,3 груп), які надавали ці послуги ТОВ. 

* При оплаті коштів на ФОПи, отримані ФОПами кошти – це дохід, за який теж потрібно сплачувати податки:

ФОП ІІ групи: 

  1. Єдиний податок: 1600 грн.
  2. Військовий збір: 800 грн (10% від мінімальної ЗП – 8000 грн).
  3. Мінімальний ЄСВ: 1760 грн (22% від мінімальної заробітної плати).

ФОП ІІІ групи:

  1. Єдиний податок: 3% з ПДВ, 5% без ПДВ
  2. Військовий збір: 1% від доходу
  3. Мінімальний ЄСВ: 1760 грн (22% від мінімальної ЗП)

**Але варто знати, що податкові органи чудово розуміють цю «схему». Її розцінюють як ухилення від сплати податків або ж як трудові відносини. Якщо зловживати цим, можна отримати донарахування податків та штрафи.

Плюси і мінуси цієї схеми

Плюси:

  • учасники ТОВ несуть відповідальність в межах своїх вкладів (а НЕ усім своїм майном);
  • вартість майна при внесені до статутного капіталу ТОВ може визначатися на розсуд засновника (без експертної оцінки);
  • ТОВ може продати нерухомість по балансовій вартості (яка часто суттєво відрізняється від ринкової). 

❗️Основна помилка, яку допускають в цій схемі: не варто продавати майно нижче балансової вартості, оскільки це буде розцінено як додаткове благо для фізособи покупця (а в цьому випадку ТОВ-продавець повинно було нарахувати і утримати з покупця ПДФО 18% + військовий збір 5%). Приклад подібного судового рішення – Постанова Верховного Суду від 02.05.2024 у справі № 320/3024/22.

Мінуси:

  • загальний дохід ТОВ на третій групі протягом року не повинен перевищити 1167 мін. ЗП, а це 9 336 000 грн грн. на 2025 рік (Підпункт 3 пункту 291.4 ПКУ);

❗️Якщо отримані протягом року доходи ТОВ будуть перевищувати цю суму, то від суми перевищення потрібно буде сплатити єдиний податок у подвійному розмірі (тобто 6 % якщо у вас була ставка 3% з ПДВ, або 10% якщо у вас була ставка 5% без ПДВ (пп. 1 п. 293.5 ПКУ) . Ставка військового збору 1% залишиться (як для суми до “перевищення ліміту”, так і для суму з “перевищення”). Також потрібно буде перейти зі спрощеної системи на загальну, тобто стати платником податку на прибуток на загальних засадах шляхом подання заяви не пізніше 20 числа місяця, наступного за календарним кварталом, у якому допущено перевищення обсягу доходу. Крім цього, у випадку перевищення ліміту на отриманий від продажу дохід нараховується ПДВ 20% від вартості проданого майна.

  • досить висока ставка податкового навантаження, якщо кошти з ТОВ треба буде вивести як дивіденди на користь засновників.

Якщо у вас є питання або ви бажаєте обговорити свою ситуацію, звертайтеся за консультацією до нашого податкового адвоката або головного бухгалтера

Створення ТОВ на спрощеній системі оподаткування і продаж готового котеджу від ТОВ

Варіант 3 – Залучення КІФ

КІФ – корпоративний інвестиційний фонд. Якщо дуже спрощено – це акціонерне товариство, яке створюється для залучення інвестицій. Тобто сам КІФ не є забудовником, КІФ є компанією, яка допомагає забудовникові залучати інвестиції в його будівельний проєкт. Навіщо забудовникові ще одна компанія? Справа в тому, що кошти КІФ звільнені від сплати податку на прибуток.

Відповідно покупці при купівлі нерухомості підписують договір з КІФ (і частину коштів платять по цьому договору), а також підписують договір із забудовником (по якому платять іншу частину коштів). Таким чином забудовник зменшує частку коштів, які поступають йому в якості доходу. А кошти, які “осіли” на КІФі потім забудовник може отримати в якості дивідендів.

На ринку є три варіанти: 

  • забудовник створює свій власний КІФ – це довго, дорого і операційно складно. Тому цей варіант застосовуються лише дуже великі гравці будівельного ринку. Для прикладу – мінімальний розмір статутного капіталу повинен становити 10 000 000 грн (станом на 2025 рік);
  • забудовник купує вже готовий КІФ – суті це не змінює, просто відбувається швидше ніж, створення власного КІФ;
  • взяття тимчасово в оренду стороннього КІФ – тобто, забудовник може користуватися послугами КІФ, який йому не належить. Звісно, вартість і умови залучення КІФ будуть залежати від конкретної організації, яку обере забудовник (прайси на ринку є дуже різні).

Податкове навантаження при діяльності ТОВ – забудовника:

  • якщо розглядаємо ТОВ на спрощеній системі оподаткування – військовий збір 1%, а також єдиний податок (3% якщо з ПДВ або 5% якщо без ПДВ)
  • якщо розглядаємо ТОВ на загальній системі оподаткування – податок на прибуток 18 % + ПДВ 20 % (зареєструватися платником ПДВ доведеться при досягненні 1 млн грн обсягу операцій від продажів за останні 12 міс.), може бути цікавим лише якщо більшість коштів доходу ТОВ піде на офіційну оплату витрат по будівництву з ПДВ.

Податкове навантаження при виведенні коштів з ТОВ на фіз. особу засновника, а також з КІФ на ТОВ: 9% при виплаті дивідендів + 5 % військовий збір (або рефінансування в наступні обʼєкти)

Плюси і мінуси цієї схеми

Плюси:

  • всім добре відома і широко розповсюджена схема, за якою діє значна частина великих забудовників і яка дає можливість більшу частину коштів акумулювати на КІФі, тим самим звільнивши ці кошти від сплати податку на прибуток.

Мінуси:

судова практика.ається поквартально. Останній термін звітності – 40 днів після закінчення кварталу.

  • складність організації цієї схеми;
  • досить високі витрати на оренду КІФ і дуже високі витрати на створення власного КІФ;
  • якщо є необхідність виведення коштів в якості дивідендів, то спочатку КІФ виплачує дивіденди ТОВ, а лише після цього ТОВ зможе виплачувати дивіденди засновнику фіз.особі.
  • судова практика.

Створення ЖБК

Варіант 4 – Створення ЖБК

Житлово – будівельні кооперативи існують і зараз. І в деяких ситуаціях вони ідеально підходять для будівництва котеджних містечок.

Чому?

Податкове навантаження при діяльності: 0%

Податкове навантаження при виведенні коштів з кооперативу: 0%

Але робота з кооперативом може мати дуже погані наслідки, якщо невірно її організувати.

Мінімальна кількість учасників для створення кооперативу – 3 особи (це можуть бути як фіз.особи, так і юр. особи). Учасники кооперативу при його створені можуть внести до кооперативу свої земельні ділянки в якості вступного внеску (звісно, ці внески не оподатковуються, п. 165.1.44 ПКУ). При цьому вони оцінюють вартість своїх внесків на власний розсуд. Далі ЖБК, залучаючи підрядників, будує котеджі, а залучаючи нових учасників – отримує фінансування (і знову ж таки, внески нових членів не оподатковуються). Після реалізації котеджу, учасник, який вносив до ЖБК земельну ділянку, може вийти з ЖБК і взамін забрати свою частку в грошовому еквіваленті. Якщо цей учасник оцінив свою землю при внесенні до ЖБК в умовних 2 млн грн (нічого не заважає йому так вчинити), і при виході з ЖБК забрав назад свої 2 млн. грн (які надійшли на ЖБК від реалізації котеджу), то жодного доходу не виникло, а отже і жодного оподаткування також. 

❗️Два основні ризики схеми із ЖБК

Питання ПДВ при внесенні земельних ділянок

Чинним законодавством України не передбачений обов’язок кооперативу реєструватись у якості платника ПДВ. Операції з внесення фізичними особами вступних внесків і паїв не оподатковуються ПДВ (пп.196.1.1 ПКУ). Проте, іноді податківці трактують податкове законодавство особливим чином і приходять до іншого висновку. Існує дві індивідуальні податкові консультації з цього питання, які мають протилежні висновки податківців. Тому перед створенням ЖБК, якщо планується внесення земельних ділянок, краще звернутися за власною індивідуальною податковою консультацією.

Питання ПДВ при постачанні житла

Також є звільненою від оподаткування ПДВ операція з передачі житла учаснику кооперативу, оскільки ця операція НЕ є першим постачанням житла (пп. 197.1.14. ПКУ). Першим постачанням є постачання послуг від підрядника щодо спорудження відповідного об’єкту на користь ЖБК (ІПК від 02.09.2024, а також рішення суду в справі №813/7150/14). У зв’язку з цим є можливим здійснювати діяльність ЖБК без сплати ПДВ і без реєстрації платником ПДВ. Але для цього є необхідним офіційно оформлювати правовідносини кооперативу з підрядною організацією, яка здійснюватиме будівельні роботи, та підтверджувати всі операції, пов’язані із залученням підрядника необхідними документами.

Плюси і мінуси цієї схеми

Плюси:

  • можливість 0% оподаткування;
  • зрозуміла схема, яка тривалий час функціонує, а отже має напрацьовану практику;
  • відсутність необхідності залучення сторонніх організацій (як у варіанті з КІФ).

Мінуси:

  • покупці спочатку підписують документи про вступ до кооперативу, вносять кошти в якості паю. Потім підписують договір міни, по якому пай міняють на готовий будинок і землю. Це може бути складним для розуміння покупця;
  • потрібна команда бухгалтерів, яка може правильно супроводжувати діяльність кооперативу;
  • деякі бухгалтери вважають, що теоретично існує можливість донарахування податків для покупців (хоча поки що такої практики від податкової не спостерігалося і ці ризики теоретичні).

Якщо у вас залишилися питання або ви бажаєте обговорити свою ситуацію, звертайтеся за консультацією до нашого податкового адвоката або головного бухгалтера, щоб обговорити саме вашу ситуацію. Якщо у вас є зауваження або цікаві пропозиції по темі пропоную обговорити їх під відео.

Хочете обговорити співпрацю особисто?

Залишайте заявку, і наші спеціалісти зателефонують вам найближчим часом.